موارد استفاده از کولیس فک بلند

موارد استفاده از کولیس فک بلند

موارد استفاده از کولیس فک بلند

کولیس ها از مهمترین ابزار اندازه گیری هستند که به کمک آنها می توان ابعاد مختلف یک شی یا قطعه را اندازه گیری کرد.

اندازه گیری قطرهای داخلی و خارجی، طول و عمق قطعات همگی به کمک انواع کولیس ها امکان پذیر است،دقت بالای این وسیله آن رابه رایج ترین و پرکاربردترین وسیله تبدیل کرده است.

در این مقاله از سری مقالات مرجع تخصصی فروش ابزارهای اندازه گیری ابزارسیار به یکی از رایج ترین انواع کولیس ها یعنی کولیس فک بلند پرداخته و به موارد استفاده از آن اشاره می کنیم.

کاربرد و موارد استفاده از کولیس فک بلند

کولیس فک بلند چیست؟

کولیس ها از قطعات مختلفی ساخته شده اند که شامل خط کش، پیچ قفل کننده، زبانه عمق سنج و فکهای ثابت و متحرک میباشند.

در روند اندازه گیری ابعاد مختلف فک های ثابت و متحرک کولیس ها نقش تعیین کننده ای دارند،اما گاهی ممکن است فک کولیس برای رسیدن به بخش مورد نظر کافی نباشد و کوتاهی فک اجازه اندازه گیری بعضی قطعات دور از دسترس را ندهد.اینجاست که ما از کولیس های فک بلند استفاده می کنیم.

کولیس های فک بلند علاوه بر فکی که برای اندازه گیری قطعات بزرگ به کار می آید،برای اندازه گیری فاصله های کوچکتر و حفره های ریزتر نیز استفاده میشوند.

جنس کولیس فک بلند برای ممانعت از زنگ زدگی در مناطق با رطوبت بالا از استیل ضد زنگ است،از دیگر خاصیت های استیل ضد زنگ این است که آلیاژ استیل وزن این ابزار اندازه گیری را به شدت پایین می آورد و کاربر به راحتی می تواند آن را در شرایط مختلف حمل و جابجا کند.

کاربرد کولیس فک بلند

همانطور که گفته شد کولیس های فک بلند برای اندازه گیری قطر، عمق و ابعاد مختلف کاربرد دارند.بنابراین می توان از ویژگی های منحصر به فرد این ابزارهای اندازه گیری دقیق در صنایع مختلف بهره مند شد.با این وجود در بعضی صنایع کولیس فک بلند بیشتر استفاده می شود.

رایج ترین موارد استفاده از کولیس فک بلند در:

  • جوشکاری
  • نجاری
  • تراشکاری
  • فلزکاری
  • ساخت قطعات خودرو
  • کشتی سازی
  • و غیره است.

کاربرد و موارد استفاده از کولیس فک بلند

که کولیس فک بلند در ساخت و تعمیر قطعات خودرو کمک می کند تا عمق حفره و شیارهای قطعات مختلف موتور و سایر اجزای داخلی را به راحتی اندازه گیری کنیم در آزمایشگاه ها و کارگاه های صنعتی هم از کولیس های فک بلند استفاده فراوان می شود، ویکی از رایج ترین موارد استفاده از کولیس فک بلند در کارگاه ها ساخت قالب های مختلف در ابعاد گوناگون است.

انواع کولیس فک بلند

کولیس فک بلند در دو نوع دیجیتال و آنالوگ یا عقربه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع دیجیتالی کولیس فک بلند اگر چه گرانتر از کولیس فک بلند آنالوگ است اما به مراتب قیمت بالاتری دارد.

در صنایع کوچکتر که محدودیت هایی از نظر صرف هزینه وجود دارد معمولاً از کولیس فک بلند عقربه ای استفاده می شود.

نکته ای که در استفاده از کولیس فک بلند چه در نوع عقربه ای و چه در نوع دیجیتالی وجود دارد این است که در نگهداری آن باید دقت لازم را اعمال کرد، زیرا خراب شدن عقربه یا صفحه دیجیتالی آن هزینه بر است، برای جلوگیری از این اتفاق حتماً باید محل مناسبی را برای نگهداری کولیس در نظر گرفت.

مورد دیگر نیز کالیبراسیون این دستگاه هاست که بعد از هر بار استفاده باید حتماً انجام شود تا دقت اندازه گیری را زیر سوال نبرد.

قبلاً در مورد کالیبراسیون انواع دستگاه ها و ابزار های اندازه گیری به طور مفصل صحبت کرده ایم.

خرید انواع کولیس فک بلند در ابزارسیار

فروشگاه ابزارسیار نماینده رسمی فروش ابزارآلات برند معتبر اینسایز در ایران است.که این قطعات را بدون واسطه و مستقیماً به دست مصرف کننده و صاحبان صنایع می رسانند. انواع کولیس فک بلند دیجیتال و آنالوگ را می توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین ابزارسیار خریداری کرده و در اسرع وقت دریافت نمایید.گارانتی محصولات، خدمات پس از فروش، حمل و نقل سریع و استاندارد، قیمت مناسب، کیفیت بالا و بسیاری موارد دیگر ابزارسیار را به فروشگاهی متمایز بدل کرده است.که این مهم موجب رضایت بالای مشتریان این مجموعه در این سالها شده است. شما می توانید با مراجعه به وبسایت ابزارسیار ضمن مطالعه در مورد انواع ابزارآلات اندازه گیری دقیق و آشنایی با آنها اقدام به خرید محصولات مختلف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید