کاربرد ترازهای صنعتی

کاربرد ترازهای صنعتی

برای شناخت کاربرد ترازهای صنعتی ابتدا باید بدانیم تراز چیست؟

در بسیاری از کارهای فنی و در بسیاری از ساخت و سازها تشخیص دادن شیب سطح بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال زمانی که قصد ساخت یک قفسه را دارید باید از شیب صفر آن مطمئن شوید. اگر به این موضوع توجه نکنید، قفسه های شما بدون استفاده می مانند. برای اطمینان از این موضوع باید از یک تراز صنعتی استفاده کنید.

کاربرد ترازهای صنعتی در صنایع مختلف

  1. ساختمان سازی
  2. نجاری
  3. صنایع چوبی
  4. کابینت سازی
  5. لوله کشی های صنعتی
  6. لوله کشی نفتی

استفاده از این ترازها بسیار راحت است و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

بخش های مختلف تراز صنعتی

بدنه: بدنه این نوع تراز ها می تواند از جنس های چدن، آلمینیوم، چوب و یا مواد پلاستیکی باشد. پشت قاب این ترازها به صورتی جناقی و با زاویه منفرجه ساخته می شود. علت این موضوع این است که بتوان تراز را روی صفحات گرد و محور قرار داد.

استوانه شیشه ای: این استوانه از مایعی پر شده است که نباید باعث تر شدن جداره آن شود. به طور معمول این مایع ترکیبی از الکل و اتر است.

کاربرد بخش های مختلف ترازهای صنعتی

انواع تراز

ترازها در دو نوع مدرج و غیر مدرج تولید می شوند. تراز مدرج دارای درجه بندی مخصوص است. این تراز می تواند انحراف در قطعه را نمایش دهد و همچنین به دلیل وجود درجه بندی می تواند میزان انحراف را نیز تعیین کند.

تراز غیر مندرج درجه بندی ندارد و زمانی که حباب در وسط دو خط شیشه استوانه ای قرار بگیرد نشان از تراز بودن قطعه است. این نوع تراز ها بیشتر برای کنترل مناسبند.

کاربرد ترازهای صنعتی

  1. کنترل و اندازه گیری شیب سطوح افقی
  2. کنترل و اندازه گیری شیب سطوح عمودی
  3. اندازه گیری و کنترل مستقیم
  4. اندازه گیری و کنترل تختی
  5. اندازه گیری و کنترل توازی
  6. اندازه گیری و کنترل هم محوری

ترازهای صنعتی یکی از ابزار های دقیق برای اندازه گیری شیب و یا عمود و افقی بودن سطح است. با توجه به این که دقت بالایی دارد، بیشتر در مصارف صنعتی استفاده می شود. این نوع تراز ها دارای حساسیت های بالا و متفاوتی هستند. به طور معمول توانایی سنجش به دو صورت افقی و عمودی را دارد.

انواع ترازهای صنعتی

از این تراز برای عمود کردن یک سطح و تعیین کردن میزان شیب و اطمینان از صاف بودن آن استفاده می شود.

این نوع تراز ها به صورت چهار گوش هستند. مجهز به کپسول شیشه ای در قسمت داخلی و استوانه شیشه ای در عرض آن هستند.

تراز صنعتی مگنتی یا مغناطیسی

این مدل تراز دارای یک بخش آهنربایی و یا مغناطیسی است. به همین دلیل نام آن را مگنتی گذاشته اند. کاربرد این تراز در کارهایی مانند: بستن داربست، نصب ستون ها و اسکلت های فلزی بسیار زیاد است.

اگر هم به نحوه کار کردن با تراز آشنایی ندارین ابزار سیار پیشنهاد می کند حتماً مقاله راهنمای کار با تراز صنعتی را مطالعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید