ابزار اندازه گیری دقیق

ابزارهای اندازه گیری دقیق

شناخت کامل ابزار اندازه گیری دقیق در ابزار سیار

شاید به عنوان یک صنعت گر، تاکنون بارها و بارها از ابزارهای اندازه گیری مختلف هنگام انجام کارهای روزانه خود استفاده کرده باشید و تفاوت انواع ابزار اندازه گیری دقیق را تا حدودی بدانید شاید هم برای خرید ابزار اندازه گیری دقیق خود، وقت زیادی صرف کرده باشید.

گذاشتن وقت برای انتخاب مناسب ترین ابزار اندازه گیری و خرید آن کاری بسیار معقولانه است.

همانطور که می دانید در شرایط کنونی با توجه به تحریم های اجرا شده برای کشورمان ابزارهای اندازه گیری دقیق به سختی توسط وارد کنندگان در بازار ابزار آلات عرضه می شوند.

متاسفانه همین امر سبب شده تا صنعتگران با افزایش قیمت ابزارهای اندازه گیری دقیق رو به رو شوند.

و جهت تامین ابزار مورد نیاز خود در بخش تولید و تعمیر دچار مشکل شوند.

در این مطلب از ابزار سیار قصد داریم به معرفی ابزار اندازه گیری دقیق بپردازیم و به یک تعریف جامع از ابزار اندازه گیری دقیق برسیم.تا بتوانیم خدمت کوچکی به صنعتگران عزیز کشورمان کنیم.

منظور از ابزار اندازه گیری دقیق چیست؟

از زمان های دور انسان ها برای درک بهتر دنیای اطراف خود پدیده ها و موجوداتی را مشاهده می کردند که در یک قالب ذهنی جای داشت این عادت تا به امروز نیز پا بر جا باقی مانده، اما شکلی بسیار پیشرفته تر به خود گرفته است.

به عبارت دیگر، امروزه انسان ها تمام پدیده های اطرافشان را در قالب های مختلف اندازه گیری قرار میدهند.

تا جایی که هم اکنون مشاهده میکنیم در تمام زمینه ها و علوم مختلف پدیده های مختلف را اندازه گیری میکنند.

و برای اندازه گرفتن آنها، از ابزار اندازه گیری تخصصی در بخش خود استفاده می کنند.

آیا در خصوص میکرومتر داخل سنج اطلاعاتی دارید؟ 

ابزار اندازه گیری دقیق، برای ارتقا دادن قدرت تفکیک و تشخیص انسان به کار می روند.

به شما برای به انجام رساندن وظایف خود کمک شایانی میکنند همانطور که در بالا اشاره کردیم، احتمالاً هنگام انجام کارهای مختلف خود از ابزارهای اندازه گیری دقیق به کرات استفاده کرده اید.امیدواریم با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار شما قرار میدهیم بتوانید دیدگاهی وسیع تر از این ابزارها که میتوانند به شما کمک کنند، پیدا کنید و در نهایت، تصمیم گیری بهتری برای خرید ابزار اندازه گیری دقیق مورد نیاز خود داشته باشید.

چرا باید از ابزارهای اندازه گیری دقیق استفاده کنیم؟

  • چند نمونه از ابزار اندازه گیری دقیق

شاید پس از خواندن چند پاراگراف قبل، این سوال برای شما ایجاد شده باشد که «چرا باید از ابزار اندازه گیری دقیق استفاده کنیم؟»

جواب این سوال بسیار ساده است.اگر شما به عنوان یک صنعت گر به کیفیت و ایده ‌آل بودن محصولات خود و کسب رضایت مشتریان اعتقاد دارید، برای رسیدن به این هدف به ابزار اندازه گیری دقیقی نیاز خواهید داشت.لازم به ذکر است که در برخی موارد مانند طراحی قطعات حساس و دقیق خوردو و یا قطعات صنعتی خاص، عدم دقت در اندازه گیری تنها شما را با شکست مواجه خواهد کرد و تمام تلاش های شما بیهوده خواهند بود.

تفاوت انواع ابزار اندازه گیری دقیق

حتی امروزه در صنایع چوبی که نیازمند دقت بسیار بالایی در تولیدات خود نیستند استفاده کردن از ابزار اندازه گیری دقیق، کیفیت کار را دو چندان خواهد کرد.

برای مثال:

تجربه نشان داده است که اگر شما بخواهید هنگام قرار دادن قطعات مختلف یک صندلی از اتصال کام و زبانه استفاده کنید تغییر قطر زبانه به اندازه 0.005 سانتی متر نسبت به اندازه قطر کام، میتواند باعث شل شدن اتصال شما و داشتن یک اتصال نا امن شود یا برعکس، باعث تنگ شدن بیش از اندازه اتصال و نداشتن فضای کافی برای ایجاد تغییرات جزئی بشود.

ابزار اندازه گیری دقیق

برخی از پر کاربرد ترین ابزارهای اندازه گیری 

هر کدام دارای انواع و اقسام مختلفی هستند عبارتند از:

پیشنهاد میکنیم برای دریافت اطلاعات تکمیلی و مفید هنگام خرید ابزار اندازه گیری دقیق، مطالب وب سایت ابزار سیار که به طور جداگانه به معرفی و تفسیر هر کدام از ابزارهای اندازه گیری دقیق گفته شده پرداخته است را مطالعه و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

در مورد ساعت اندیکاتور دیجیتال چقدر می دانید؟

تاریخچه ابزار دقیق

ابزار دقیق در صنایع گوناگون می تواند تعاریف مختلفی داشته باشد. در کشور ما وقتی در صنایع مختلف در مورد ابزار دقیق صحبت می کنیم، تعریف مشابهی در ذهن داریم. این تعریف عبارت است از: “علمی که زیر مجموعه علم کنترل و برق محسوب می شود. این علم به اندازه گیری مواردی هم چون فشار، غلظت، دما و… می پردازد.”

ابزار دقیق چه کاربردهایی دارد؟

ابزار دقیق در علوم مختلف، کاربردهای فراوانی دارد. مهندسان ابزار دقیق وظایفی دارند از جمله:

  • انتخاب بهترین تجهیزات
  • بررسی سنسورها

شناخت ترانسمیترها

  • شناخت و کار با دستگاه های اندازه گیری
  • شناخت دستگاه های کنترل کننده

روش های مختلفی برای اندازه گیری وجود دارد. بسته به شرایط، روش مناسب انتخاب می شود. وقتی می گوییم اندازه گیری منظورمان اندازه گیری فلو، فشار، سطح و دما می باشد. مهندس ابزار اندازه گیری دقیق باید به تمامی روش ها تسلط کافی داشته باشد.

ابزار دقیق از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

سه قسمت اساسی ابزار دقیق شامل اندازه گیری، کنترل و محرک ها می باشد.سه قسمت گفته شده در مجموع سیستم کنترل اتوماتیک را می سازد، سیستم گفته شده وظیفه دارد کنترل فرآیند را در مجموعه های عملیاتی انجام دهد.

  • اندازه گیری

با اندازه گیری مقدار هر عنصر مشخص می شود،پارامترهای زیادی هستند که باید اندازه گیری شوند تا بر اساس این اندازه گیری تصمیم گیری های بعدی را داشته باشیم. این پارامترها عبارتند از:

  • اندازه گیری ارتفاع مایع ها
  • اندازه گیری فشار
  • اندازه گیری درجه حرارت
  • اندازه گیری جربان های سیالات

البته پارامترهای گفته شده تنها مواردی نیستند که نیاز به اندازه گیری داشته باشند،این پارامترها مهم ترین پارامترها می باشند. علاوه بر این ها مواردی هم چون اندازه گیری لرزش، سرعت، دستگاه انالایزر و… را نیز داریم.

  • کنترل کننده ها

بخش دوم از ابزار دقیق همان طور که اشاره کردیم، بخش کنترل می باشد. پیش ترها کنترل توسط عامل های انسانی انجام می شد. وقتی ادوات نیوماتیکی به وجود آمد، تحولی در سیستم کنترل اتوماتیک رخ داد.سپس وقتی ترانزیستور اختراع شد، کارت های کنترل به وجود آمد. نتیجه این بود که استفاده از عوامل انسانی، کاهش یافت. در مراحل بعدی توسعه، کامپیوترهای صنعتی یا همان PLC  ها وارد بازار شدند. از این جا به بعد عملیات کنترل خیلی آسان تر از قبل صورت گرفت. هم چنین تغییر در واحدها به آسانی انجام می شد. در دنیای صنعت باز هم در این زمینه پیشرفت های بیشتری صورت گرفته است. اختراع سیستم کنترل توزیع پذیر (DCS) و کنترل کننده های فازی (FCD) از جمله این پیشرفت ها بوده است.

  • محرک ها

کاری که محرک انجام می دهد این است که سیگنال خروجی را از قسمت کنترل کننده می گیرد. سپس عملیات لازم بر اساس این سیگنال ها انجام می شود. الکتروموتورها و شیرهای کنترل از جمله ادوات خروجی می باشند. ادوات گفته شده باعث می شوند پارامترهای اندازه گیری به خوبی کنترل شود،این ادوات بسیار متنوع هستند.

اولین قدم برای این که یک فرآیند را کنترل کنیم، شناخت دینامیک و رفتارهای آن فرآیند است. برای این که بتوانیم یک کمیت را کنترل کنیم باید اطلاعات دقیقی از آن داشته باشیم. بنابراین نیاز است که کمیت گفته شده را به صورت مرتب اندازه گیری کنیم.دستگاه های اندازه گیری معمولا سه بخش دارند: سنسور، ترانسدیوسر و ترانسمیتر. گاهی هم این بخش ها با هم همراه هستند.

ویژگی های یک اندازه گیر خوب چیست؟

دامنه اندازه گیری

محدوده ای از دامنه تغییرات می باشد که ابزار اندازه گیر می تواند آن را اندازه گیری کند.

صفر اندازه گیری

یک نقطه مشخص به عنوان نقطه صفر در نظر گرفته می شود. معمولا در نقطه صفر، می توانیم مقدار داشته باشیم.

انحراف صفر

امکان دارد که اندازه خروجی در نقطه صفر تغییر کند. به این پدیده، پدیده انحراف صفر می گوییم.

حساسیت:

به تغییرات خروجی اندازه گیر می گوییم.

حد تفکیک

منظور از حد تفکیک، کوچک ترین اندازه تغییرات کمیت است.

پاسخ دهی

اندازه گیرها ثابت زمانی و تاخیر خالص دارند. ثابت زمانی مربوط به اندازه گیر باید خیلی کوچک تر از کوچک ترین ثابت زمانی حلقه کنترل باشد.

خطی بودن

برای این که یک اندازه گیر مطلوب داشته باشیم باید شیب مشخصه ورودی – خروجی یکسان باشد. بهترین خطی که مشخصه اندازه گیر را مشخص می کند، معمولا به عنوان مشخصه اندازه گیر در نظر گرفته می شود.

پسماند

پسماند یک رفتار غیر خطی در اندازه گیرها می باشد، دقت کنید که مشخصه اندازه گیر در مسیر افزایش ورودی با مشخصه آن در مسیر ورودی تفاوت دارد.

دقت

این مورد را می توان تطابق مقدار اندازه گیری با مقدار کمیت واقعی دانست.

تکرارپذیری

تکرارپذیری ویژگی مهمی است، منظور از تکرار پذیری نتیجه یکسان در اندازه گیری یک کمیت در شرایط ثابت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید