کولیس ورنیه و موارد استفاده از آن

کولیس ورنیه

کولیس های ورنیه انواع مختلفی دارند که از نظر ویژگی با یکدیگر متمایز هستند.آشنایی با این ابزار اندازه گیری و موارد استفاده از آنها به تصمیم گیری برای خرید کولیس مناسب کمک می کند.

کولیس ورنیه چیست؟

کولیس ورنیه یک ابزار اندازه گیری است که می تواند ابعاد داخلی و خارجی و عمق یک جسم را اندازه گیری کند و به دودسته فک ثابت و متحرک تقسیم میشوند که فک متحرک قادر به اندازه گیری دقیق تا یک صدم میلی متر است.

کولیس ورنیه به دلیل قابلیت اندازه گیری بسیار دقیق از محبوبیت بالایی برخوردار است که در موارد زیادی از آن استفاده می شود.

ما در این مقاله از فروشگاه آنلاین ابزار و تجهیزات اندازه گیری ابزار سیار به بررسی کولیس ورنیه و موارد استفاده از آن پرداخته ایم.

کولیس ورنیه و موارد استفاده و کاربرد آن

بررسی و کاربردهای مختلف کولیس ورنیه و موارد استفاده از آن

  • صنعت اتومبیل سازی و قطعات یدکی

از رایج ترین موارد استفاده از کولیس صنعت خودرو سازی و تولید قطعات یدکی خودرو است که بطور کلی می توان گفت اکثر صنایعی که اجزای دقیق تولید می کنند مانند صنعت خودرو و صنعت هواپیما سازی، از کولیس های ورنیه استفاده می کنند،تا از سازگاری در قطعات تولید شده خود اطمینان حاصل کنند.برای استفاده از ورنیه در صنعت اتومبیل سازی به عنوان نمونه می توان به ساخت فنرهایی اشاره کرد که توسط کارخانه مونتاژ اتومبیل تولید می شوند.در ساخت این قطعه باید نهایت دقت را لحاظ کرد چرا که در غیر این صورت خودرو تولید شده ناپایدار خواهد بود.کولیس ورنیه به اطمینان از سازگاری قطعات در چنین صنایعی کمک می کند.

  • تجهیزات پزشکی

فرآیندهای صنعتی که منجر به تولید تجهیزات پزشکی می شوند نیز باید از ابزارهای اندازه گیری بسیار دقیق پیروی کنند.این بدان معنی است که متخصصان کنترل کیفیت در چنین فرآیندهای تولیدی باید ابعاد دقیق قطعات تولید شده را اندازه گیری کنند و از رعایت همه این استانداردها اطمینان حاصل کنند.اشتباه در اندازه گیری طول یا عمق برخی از این ابزارهای دقیق باعث می شود که ناخواسته منجر به آسیب دیدگی و حتی از بین رفتن زندگی یک فرد شد.

کاربرد ورنیه در پروژ] های تحقیقاتی

  • برنامه های تحقیقاتی

آزمایشگاه های تحقیقاتی برای درک تأثیر گرما و واکنش های دیگر بر روی عناصری که در حال آزمایش هستند از کولیس های ورنیه استفاده می کنند،بسیاری از فرآیندهای تحقیقاتی به دنبال درک تأثیر برخی واکنش ها هستند.یکی از این واکنش ها انبساط یا انقباض قطعات آزمایش است.

هنگامی که محققان باید این تأثیرات را در ابعاد بسیار دقیق درک کنند، از ورنیه برای اندازه گیری دقیق و مشخص شدن تاثیر عوامل خارجی استفاده می کنند.در این حالت کولیس، اندازه ابعاد اجسام قبل و بعد از واکنش را اندازه گیری می کند.

  • قفل سازی

برای کار بر روی مکانیزم های قفل سازی از کولیس ورنیه استفاده می شود.

به عنوان مثال، برای طراحی گاوصندوق ها نیاز به درهم آمیختن قطعات در الگوهای بسیار دقیق است و این امر مستلزم اندازه گیری این قطعات در ابعاد بسیار دقیق است.به همین دلیل قفل سازها و سازندگان گاوصندوق از ورنیه استفاده می کنند.تا اطمینان حاصل کنند قطعاتی که می سازند با این استانداردها مطابقت دارند.برای اطمینان از رعایت استانداردهای لازم در ساخت کلیدهایی که برای باز کردن قفل ها و گاوصندوق ها استفاده می شوند.

کولیس ورنیه در قفل سازی

  • موسسات آموزشی و آموزشگاه ها

مکان دیگری که به احتمال زیاد ابزارهای اندازه گیری از جمله کولیس ورنیه استفاده می شود شامل:

  • دانشگاه 
  • مدارس 
  • آموزشگاه

در این مکان ها از کولیس فوق الذکر برای کمک به دانشجویان در انجام آزمایش های علمی و به عنوان وسیله ای کمک آموزشی برای موضوعات مختلف استفاده می شود.

خرید کولیس های ورنیه از فروشگاه ابزارسیار

حالا که از موارد کاربرد این کولیس اطلاع پیدا کردید و قصد خرید یک کولیس باکیفیت و با قیمت مناسب را دارید می توانید به فروشگاه آنلاین ابزارسیار مراجعه کنید.

انواع کولیس های ورنیه دیجیتال و آنالوگ در این فروشگاه با قیمتی بسیار مناسب موجود است.

ابزارسیار به عنوان نماینده شرکت اینسایز در ایران محصولات این شرکت معتبر از جمله انواع کولیس ورنیه را در سریع ترین زمان ممکن به تمام نقاط کشور ارسال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید