کاربرد ضخامت سنج در صنایع

کاربرد ضخامت سنج

ضخامت سنج و موارد استفاده از آن

ابزارهای اندازه گیری همانطور که از نامشان پیداست برای محاسبه اندازه ابعاد و ویژگی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که یکی از این ویژگی ها ضخامت است. ضخامت سنج در بسیاری از صنایع از مهمترین ارکان اندازه گیری است، این ابزار دقیق انواع مختلف دارد و بنا بر نیاز می توان از هر کدام آنها استفاده کرد، ما در این مقاله از سری مطالب وب سایت ابزار سیار کاربرد ضخامت سنج ها را در صنعت شرح می دهیم.

کاربرد ضخامت سنج در صنایع

این ابزار اندازه گیری دستگاه های بسیار متنوعی هستند که می توانند در گستره وسیعی از برنامه ها مورد استفاده قرار گیرند.

در ادامه به موارد استفاده و کاربرد ضخامت سنج در صنایع مختلف اشاره می کنیم.

کاربرد ضخامت سنج در صنعت خودرو

  • کاربرد ضخامت سنج در صنعت خودرو

بیشتر ضخامت سنج ها در صنعت خودرو استفاده می شوند و می توان از آنها برای اندازه گیری ضخامت ورق های فلزی و آشکار سازی نقص در بدنه خودرو و همچنین برای اندازه گیری ضخامت شیشه های جلوی ماشین استفاده کرد.

ضخامت سنج اولتراسونیک در صنعت خودروسازی برای برجسته سازی نقص تولید مورد نیاز است، در حالی که از ضخامت سنج مخصوص پوشش رنگ در تعمیرات اتومبیل و در گاراژها برای اعمال ضخامت مناسب رنگ های فلزی استفاده می شود.

  • جواهرسازی

از ضخامت سنج های اولتراسونیک برای اندازه گیری ضخامت طلا و سایر فلزات گرانبها، تعیین عیار و خالص بودن آنها استفاده می شود.

  • ساختمان سازی

اغلب برای آزمایش کیفیت دیوارها و مصالح صنعت ساختمانی باید ضخامت آنها را بررسی کرد. با انجام آزمایش ضخامت، سازندگان و نقشه برداران می توانند اطمینان حاصل کنند که دیوارها نقصی نداشته باشند.

به همین ترتیب لوله کشی مسی و خطوط لوله صنعتی ساختمان ها نیز می توانند به طور منظم به کمک این ابزار اندازه گیری و  تشخیص خوردگی آزمایش شوند.

  • پتروشیمی و مخازن سوخت

نوع اولتراسوند این ابزار می توانند نشان دهند که آیا خوردگی بیش از حد در مخازن ذخیره سوخت و مواد شیمیایی وجود دارد یا نه.

ضخامت سنج و صنعت پزشکی

  • کاربرد ضخامت سنج در پزشکی

در صنعت پزشکی از ضخامت سنج های رنگ و پوشش استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که پوشش های پلاستیکی استفاده شده در تولید قالب ها و ابزار و ظروف پزشکی از محافظت کافی برخوردار بوده و ایمن باشند.

  • بزرگراه ها

بررسی ضخامت ستون های فلزی و بتونی نگهدارنده پل ها اهمیت بالایی دارد، این ابزار کمک می کنند تا متوجه بشویم که آیا وضعیت ستون ها مطابق با مقررات هستند یا باید جهت تعمیر اقدام شود. معمولاً برای تشخیص خوردگی روی اسکلت ها و تکیه گاه های فولادی نیز سنجش ضخامت از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

کاربرد ضخامت سنج در صنعت خودرو

  • تولید شیشه

از ضخامت سنج های اولتراسونیک برای اندازه گیری ضخامت شیشه در آینه ها، شیشه پنجره های منازل و شیشه های جلو اتومبیل استفاده می شود.

  • کاربرد ضخامت سنج در سایر صنایع

اینها فقط بخشی از صنایعی هستند که در آنها از این ابزارهای اندازه گیری قدرتمند استفاده می شود. استفاده از دستگاه های سنجش ضخامت در باستان شناسی، ساخت ابزارهای صنعتی مانند اره برقی یا مته و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد. به گونه ای که می توان در اکثر کارگاه های صنعتی و کارخانه های تولیدی ردی از آنها پیدا کرد.

 

ضخامت سنج چیست؟

ضخامت سنج وسیله ایست برای اندازه گیری و محاسبه اندازه ضخامت، این ابزار اندازه گیری در انواع مختلف برای کاربردهای متنوع استفاده می شود. برای مثال از ضخامت سنج پوشش و رنگ برای محاسبه ضخامت پوشش قطعات استفاده می شود و ضخامت سنج اولتراسونیک بیشتر برای ضخامت قطعات و اشیا  کاربرد دارد. پوشش روی قطعات می تواند گالوانیزه، رنگ، لعاب و بسیاری از موادی باشد که در پردازش اجسام روی قطعات کشیده می شود. روکش ها می توانند بنا به جنس روی چوب، سرامیک، فلز و غیره قرار بگیرند. قرار گرفتن روکش ها به دلایل مختلف مانند محافظت از قطعات فلزی در برابر زنگ زدگی، ایجاد عایق حرارتی روی اجسام مانند لوله ها  و حتی مواردی که بیشتر جنبه زیبایی دارد مانند کشیدن روکش های براق برای چوب های مبلمان انجام می شود.

استفاده درست از ضخامت سنج حتی می تواند گاهی از جان افراد محافظت کند. برای مثال: وقتی قصد بررسی سلامت ستون هایی را داریم که پل ها و بزرگراه ها روی آن بنا شده اند. در ادامه به موارد استفاده از این ابزار اندازه گیری می پردازیم.

 

ابزارسیار

زمانی می توان از قابلیت های یک ابزار اندازه گیری به نحو احسنت برخوردار شد که ابزاری مناسب و مقرون به صرفه را خریداری کرده باشیم. ابزارسیار به عنوان مرجع خرید ابزارهای اندازه گیری انواع ضخامت سنج های دیجیتال و ساعتی را به فروش می رساند.

این دستگاه ها نامی آشنا در برندهای ابزار اندازه گیری و برند معتبر و جهانی اینسایز هستند که  با وجود کیفیت بی نظیر، قیمتی بسیار مناسب دارد و به همین منظور از محبوبیت بالایی برخوردارند. ابزارسیار نماینده رسمی insize در ایران  است و شما می توانید با خرید محصولات این برند از  فروشگاه از مزایایی مانند گارانتی، خدمات پس از فروش و حمل به نقاط مختلف کشور بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید