چگونه از پرگار صنعتی استفاده کنیم؟

پرگارها از اولین ابزار اندازه گیری هستند که ما خیلی پیشتر استفاده از آنها را در دوران تحصیل یاد گرفتیم. پرگار صنعتی نوعی دیگر از پرگار است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. صنعتگران از این نوع ابزار اندازه گیری هم قبل از تولید برای طراحی قطعات و هم در هنگام تولید قطعات برای اندازه گیری شفت، سوراخ یا حفره به کار می گیرند.

در این مقاله از مرجع تخصصی ابزارآلات اندازه گیری ابزارسیار به این ابزار پرکاربرد و مهم پرداخته، در مورد انواع آن صحبت می کنیم و نحوه استفاده از ابزار صنعتی را شرح می دهیم.

پرگار صنعتی و انواع آن

پرگارهای صنعتی وسیله ای برای طراحی، اندازه گیری و علامت گذاری برخی از ابعاد داخلی و خارجی قطعات فلزی و غیر فلزی هستند. پرگارهای صنعتی را می توان از دو منظر تفکیک کرد. یکی نوع نمایش اندازه گرفته شده و دیگری بر اساس موارد استفاده که در ادامه نحوه استفاده از تمامی این پرگارها را شرح می دهیم.

انواع پرگار صنعتی بر اساس نحوه محاسبه اندازه ها

انواع پرگار صنعتی بر اساس نحوه محاسبه اندازه ها

براساس نحوه اندازه گیری این ابزار را می توان در سه دسته جزئی تر بخش بندی کرد. دسته اول پرگار صنعتی ساده است و دسته دیگر پرگار ساعتی یا عقربه ای و دسته نهایی که از نظر دقت بالاتر از دو نوع قبلی است پرگار دیجیتال می باشد.

پرگار ساده

کار با این پرگار ساده بسیار راحت است. دو بازوی فلزی پرگار را در دو طرف دایره یا حفره قرار می دهیم و برای خواندن اندازه این فاصله را بر روی کولیس یا میکرومتر منتقل می کنیم. اینگونه فاصله دو نقطه مشخص می شود. دقت اندازه گیری به این روش پایین است و احتمال خطا بالاتر از دو روش بعدی می باشد.

خود این نوع از پرگارها به دو دسته دیگر فنری و پیچی تقسیم می شوند. در نوع پیچی مهار دو بازوی فلزی به کمک باز و بسته کردن پیچ روی آنها انجام می شود و در نوع فنری برای اینکار باید از پیچ و مهره روی پایه استفاده کنیم. پیچ و مهره موجود فشار فنر به سمت خارج را کنترل می کند.

پرگار صنعتی آنالوگ

نحوه محاسبه اندازه در نوع آنالوگ همچون سایر ابزار اندازه گیری به کمک خوانش عقربه های روی دستگاه انجام می شود. دسته این پرگارها شبیه قیچی می ماند که به کمک آن دو پایه را در کنترل خود در می آوریم. دقت اندازه گیری در این روش به مراتب بالاتر از نوع ساده پرگار صنعتی است.

پرگار صنعتی دیجیتال

دقیق ترین پرگارها، پرگارهای دیجیتال هستند که خوانش اندازه به کمک آنها بسیار ساده است و شما با نگاه کردن به صفحه نمایش می توانید اندازه گرفته شده را مشاهده کنید. پرگارهای صنعتی دیجیتالی گرانتر از دو نوع دیگر هستند.

دسته بندی پرگار صنعتی بر اساس موارد استفاده

با توجه به اینکه شما قصد اندازه گیری کدام ابعاد را دارید پرگار صنعتی را می توان به سه نوع دیگر تفکیک کرد. البته در هر سه نوع نیز شاهد پرگارهای ساده دیجیتال و آنالوگ هستیم و شما می توانید اندازه محاسبه شده را از طریق عقربه های ساعت روی دستگاه یا صفحه نمایش روی آنها مشاهده کنید. بر این اساس پرگارهای صنعتی به سه دسته مستقیم، داخل سنج و خارج سنج تقسیم بندی می شوند.

پرگار صنعتی مستقیم

این پرگارها دو پایه نوک تیز دارند. به دلیل وجود همین دو پایه می توان به راحتی روی بدنه فلزی قطعات خط کشید و به همین منظور بیشترین موار استفاده از این ابزار هم همین خط کشی و علامت گذاری روی قطعات است.

پرگار داخل سنج

برای محاسبه قطر داخلی حفره، شفت و سوراخ از نوع داخل سنج پرگار بهره می بریم. پرگار داخل سنج درون سوراخ قرار گرفته و پایه های آن با گیر کردن انحنای نوک پایه ها به داخل بدنه مهار می شود. اگر پرگار داخل سنج از نوع ساده باشد، فاصله این دو بازوی فلزی از طریق کولیس یا میکرومتر محاسبه می شود. در نوع آنالوگ نیز عقربه های روی دستگاه تعیین کننده فاصله پایه ها هستند و در نوع دیجیتالی نیز به راحتی خوانش را از روی صفحه نمایش انجام می دهیم.

انواع پرگار صنعتی

  • پرگار خارج سنجدر پرگار خارج سنج قطر خارجی سوراخ ها یا حفره ها محاسبه می شود. از نظر ظاهری برای تشخیص پرگار صنعتی خارج سنج و داخل سنج کافیست نگاهی به انحنای سر پایه ها بیاندازیم. در داخل سنج ها این انحنا به سمت خارج است و در خارج سنج ها انحنا به سمت داخل و به منظور فیکس شدن پایه هاست.

    نحوه محاسبه این ابزارها  ساده ، آنالوگ یا دیجیتال مانند داخل سنج ها می باشد.

 ابزارسیار مرجع فروش پرگارهای صنعتی

 

علاوه بر اندازه گیری قطر داخلی یا خارجی سوراخ ها و حفره ها و علامت گذاری روی قطعات، پرگارهای صنعتی در انواع آن برای تقسیم بندی محیط دایره، شناسایی مرکز حفره و موارد بسیار دیگر به کار می روند. اما برای محاسبه دقیق و به حداقل رساندن خطای اندازه گیری مهمترین بخش کار انتخاب ابزار اندازه گیری استاندارد و باکیفیت است تا بتوانیم تا سال ها به بهترین شکل از آن استفاده کنیم. یکی از برترین برندهای تولید ابزار اندازه گیری که به دلیل کیفیت فوق العاده در ازای قیمت مناسب از محبوبیت بالایی در کشورمان برخوردار است ابزار های اندازه گیری اینسایز است.

شما می توانید انواع ابزارهای اندازه گیری این برند استثنائی، از جمله پرگار صنعتی را مستقیماً از نمایندگی آن در ایران یعنی فرشگاه آنلاین ابزارسیار خریداری و در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید