چگونه از تراز صنعتی استفاده کنیم؟

ترازهای صنعتی

چگونه از تراز صنعتی استفاده کنیم؟ انواع تراز صنعتی و تمام چیزی که باید راجع به آن بدانید.

یکی از پر کاربردترین ابزارها برای تشخیص دادن میزان صافی و یا درجه شیب سطوح مختلف، تراز صنعتی است.

ترازهای صنعتی برای مشخص کردن قائمه بودن یک سطح، تشخیص دادن موازی بودن دو سطح و یا دو قطعه مختلف، میزان شیب یک سطح و… استفاده می شوند.

تراز صنعتی به خاطر دقت بالایی که در مشخص کردن میزان صاف بودن و یا شیب دار بودن یک سطح دارد، در صنایع مختلفی از جمله:

  • ساختمان سازی
  • نجاری 
  • صنایع چوبی
  • کابینت سازی
  • لوله‌کشی ‌های صنعتی
  • لوله کشی نفتی

و دیگر صنایع مهم مورد استفاده قرار می گیرند،کار کردن با تراز صنعتی بسیار راحت است و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

در ادامه این مطلب، به این سوال شما پاسخ میدهیم که: «چگونه از ترازهای صنعتی استفاده کنیم؟»

همچنین به معرفی انواع تراز صنعتی و تمام چیزهایی که باید راجع به آن بدانید خواهیم پرداخت.

با گروه ابزار سیار همراه باشید.

تراز صنعتی

معرفی اجزای ترازهای صنعتی

تراز صنعتی مدلهای مختلفی دارد که نسبت به کاربردشان ساختار متفاوتی هم دارند.اما به طور کلی از چند بخش مشترک ساخته شده اند و عملکرد یکسانی برای مشخص کردن صاف و یا شیب دار بودن سطح دارند.

بخش های تراز صنعتی به طور کلی عبارتند از:

– بخش کپسول شیشه ای که یک مایع خاص درون آن ریخته شده است و یک حباب در آن دیده می شود،این حباب همان قسمتی است که به شما میزان راست بودن و یا شیب دار بودن سطح و یا قائم بودن آن را نشان خواهد داد.

– بدنه تراز صنعتی که به طور معمول، از جنس فلزهای سخت می باشد و در انواع مختلف ، شکل و شمایل متفاوتی هم دارد.

– بخش محافظ کپسول شیشه ای که جنسی شیشه ای و یا پلاستیکی (طلقی) دارد و همانطور که از نامش پیداست، برای مراقبت کردن از کپسول استوانه ای و مایع درون آن تعبیه شده است.

– برخی از تراز ها دارای پیچ های تنظیم کننده هستند که برای افقی کردن و یا عمودی کردن یا چرخاندن استوانه شیشه ای استفاده میشوند.

شایان ذکر است که ترازهایی که طول بلندتری دارند، بخش کپسول شیشه ای بزرگتری هم دارند و به همین دلیل، از دقت بالاتری برخوردار هستند.

انواع ترازهای صنعتی

با توجه به گستردگی استفاده از ترازهای صنعتی، انواع مختلفی از آنها ساخته می شوند تا بتوانند نیازهای صنعت گران را تامین کنند.

با شناخت انواع ترازهای صنعتی، شما میتوانید برای خرید تراز مورد نیاز خود بهتر تصمیم گیری کنید.

به طور کلی باید دانست که تعداد استوانه های شیشه ای یا به عبارت دیگر، تعداد حباب های تراز ها نیز یک ملاک مهم در انتخاب تراز صنعتی ایده‌آل شماست.

 تراز تخت، برای عمود کردن سطوح مختلف، تعیین کردن میزان شیب یک سطح و اطمینان از صاف بودن سطوح متنوع، مورد استفاده قرار میگیرد. تراز صنعتی تخت، در دو مدل لیزری و ساده (معمولی) در اختیار مشتریان قرار می گیرد. تراز صنعتی تخت لیزری، به دلیل دقت بسیار بالایی که دارد، استفاده های صنعتی خاص و دقیقی دارد.ترازهای تخت در اندازه های مختلفی به بازار ارائه میشوند و معمولاً شکل آنها مربعی و یا مستطیلی می باشد.این ترازها را تنها روی سطوح صاف می توان قرار داد و برای قطعات استوانه ای و یا کروی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

 

  • ترازهای صنعتی چهارگوش

این نوع از ترازهای صنعتی، به شکل چهار گوش هستند و به دلیل داشتن این شکل و شمایل، دارای کپسول شیشه ای در طول (در قسمت داخلی تراز صنعتی) و نیز استوانه شیشه ای در عرض (در قسمت خارجی تراز) میباشند.وجود دو سری استوانه شیشه ای، این امکان را به کاربران می دهد که در دو جهت، سطوح را از لحاظ تراز بودن کنترل کنند.ترازهای صنعتی چهارگوش، در دو سمت خود دارای یک شیار (بخش جناقی) می باشد که می تواند امکان قرار گرفتن تراز روی اجسام و سطوح استوانه ای و نیز کروی را ایجاد کند.دو سطح دیگر تراز صنعتی چهارگوش، صاف می باشد که به نوعی مانند یک تراز صنعتی تخت عمل می کنند.ترازهای صنعتی چهارگوش

 

  • تراز صنعتی مگنتی یا مغناطیسی

این نوع تراز صنعتی دارای یک بخش آهنربایی یا مغناطیسی (مگنتی) می باشد.که به همین دلیل، نام آن تراز صنعتی مگنتی گذاشته شده است در کارهایی مانند بستن داربست، نصب ستون ها و اسکلت های فلزی در ساختمان سازی و یا دیگر کارهایی که کارگر نیاز دارد از دو دستش استفاده کند و نمیتواند دست خود را درگیر تراز کند، این نوع از تراز صنعتی، بسیار مفید است.چون علاوه بر اینکه شما می توانید این تراز را به سطوح آهنی متصل کنید (معمولاً از یک جهت و یا دو جهت بدنه تراز دارای آهنربا است) این امکان وجود دارد که تراز صنعتی مگنتی را از دیوار آویزان کنید و از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید