منحنی سنج در چه صنایعی کاربرد دارد؟

منحنی سنج

منحنی سنج که با نام کورویمتر نیز شناخته می شود یکی از ابزارهای اندازه گیری دقیق است که اگرچه در مقابل ابزاری همچون میکرومتر و کولیس کمتر رواج دارد اما در برخی صنایع به عنوان ضروری ترین ابزار اندازه گیری شناخته می شود. در این مقاله از ابزار فروشی آنلاین ابزارسیار به بررسی کاربرد این ابزار در صنایع پرداخته ایم.

منحنی سنج چیست؟

منحنی سنج دستگاهی است که طول خطوط منحنی را اندازه گیری می کند و به شما کمک می کند تا فاصله بین نقاط روی نقشه را دقیق تر از خط کش یا قطب نما محاسبه کنید. این مکانیزم دارای چرخ اندازه گیری و صفحه عقربه ای است. هنگامی که چرخ ابزار سنجش منحنی در امتداد خطی که باید اندازه گیری شود و بر روی نقشه حرکت می کند، عقربه به دور صفحه ساعت که با واحدهای اندازه گیری مشخص شده است حرکت می کند. در پایان تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که مقیاس نقشه را بررسی کنید و داده های خود را در مقیاس تعیین شده بر روی نقشه ضرب کنید. واحد های اندازه گیری نیز سانتی متر، اینچ و غیره هستند.

منحنی سنج چیست؟
کاربرد منحنی سنج در صنایع مختلف

اگر چه در بیشتر موارد نام ابزارهای اندازه گیری ما را به یاد محیط های صنعتی و کارگاه ها یا حتی نجاری ها می اندازد اما در مورد منحنی سنج ها کمی قضیه متفاوت تر است و بیشترین کاربرد این ابزار اندازه گیری در محیط های دیگری رقم می خورد. در ادامه به موارد و صنایعی اشاره می کنیم که از ابزارهای سنجش انحنا جهت تحقق اهداف مختلف استفاده می شود.

  • نقشه کشی و نقشه برداری

رایج ترین موارد استفاده از این ابزار دقیق در نقشه کشی و نقشه برداری است. این ابزار اندازه گیری برای اندازه گیری طول خطوط منحنی در نقشه های توپوگرافی، نمودارها، طرح ها و نقشه ها استفاده می شود. در واقع کورویمترها را باید یک ابزار معمول برای مهندسین نقشه کشی دانست.

این وسیله ای ابزاری مناسب برای محاسبه پیچ و خم ها هستند. از طرفی انحنای مسیرها بخصوص در مناطق کوهستانی کار نقشه کشی را با پیچیدگی هایی همراه می کند که به همین دلیل ما نیاز به وسیله ای برای در نظر گرفتن انحنای مسیرهای کوهستانی پر پیچ و خم داریم. به همین دلیل است که مهمترین ابزار در نقشه کشی چنین مناطقی همین ابزارها هستند. همچنین برای محاسبه طول مسیر در مناطق کوهستانی و رودخانه ها می توانیم از قابلیت های یک منحنی سنج بهره ببریم.

  • استفاده در صنعت گردشگری

در صنعت گردشگری ابزارهای مختلفی مانند قطب نما استفاده می شود. از دیگر ابزارهای رایج در گردشگری ابزارهای سنجش انحنا و مسافت هستند. برآورد مسافت به گردشگران در برنامه ریزی دقیق کمک می کند. بخصوص برای زمان بندی درست برای رسیدن به نقاط امن تا قبل از تاریک شدن هوا یا برآورد کوتاهترین مسیر در پیاده روی و کوهنوردی می توان به منحنی کورویمتر اعتماد کرد.

  • خدمات جاده ای و امداد رسانی

افراد فعال در خدمات جاده ای و امدادرسانی نیز می توانند از منحنی سنج ها برای خدمات رسانی درست و اعزام نزدیکترین اکیپ ها به مناطق مورد نیاز استفاده کنند. استفاده از کورویمتر در این موارد بخصوص در مناطقی که دسترسی به اینترنت و سایر ابزارهای دیجیتالی وجود ندارد می تواند راهکار ایده آلی باشد و حتی منجر به نجات افراد حادثه دیده شود.

انواع منحنی سنج ها

ابزارهای اندازه گیری معمولاً در انواع مختلفی در بازار موجودند که رایجترین دسته بندی های آنها دستگاه های دیجیتالی و آنالوگ هستند که در نوع نمایش اندازه و در نتیجه دقت اندازه گیری با هم متفاوتند. کورویمترها نیز از این قاعده استثنا نبوده و در این دو نوع یافت می شوند.

انواع منحنی سنج
ابزار سیار مرجع فروش انواع ابزارهای اندازه گیری

منحنی سنج ها یا کورویمتر در بازار با نام های اپیزومتر، میلوگراف یا ابزار اندازه گیری نقشه نیز شناخته می شوند که شما می توانید انواع آنها را از فروشگاه آنلاین ابزار سیار دریافت نمایید.

ابزار سیار نماینده یکی از برترین برندهای ابزارهای انداره گیری دنیا یعنی اینسایز است. قیمت مقرون به صرفه در کنار کیفیت بسیار بالا ویژگی ای است که اینسایز را به برندی منحصر به فرد و متمایز بدل کرده است.

چنانچه قصد خرید انواع ابزار اندازه گیری دقیق را دارید یا می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه خرید و دریافت انواع محصولات اینسایز به دست آورید، همکاران ما در ابزارسیار همواره پاسخگویی به شما هموطنان عزیز را وظیفه خود می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید