عمق سنج در چه صنایعی استفاده دارد؟

کاربرد عمق سنج در صنایع مختلف

در سری مطالب مرجع تخصصی فروش ابزارآلات اندازه گیری ابزار سیار در مورد انواع ابزار دقیق و کاربردهای آنها در صنعت صحبت کرده ایم. در ادامه ی این مقاله به سراغ یکی از رایج ترین ابزار اندازه گیری در ماشینکاری و تولید رفته ایم و ضمن معرفی عمق سنج به شما می گوییم که این وسیله در چه صنایعی استفاده دارد؟

عمق سنج چیست؟

عمق سنج چیست؟

عمق سنجی که عموماً به آن اشاره می شود، ابزاری برای اندازه گیری دقیق است که توسط مهندسان مکانیک، مهندسان ساخت و ماشین آلات برای بدست آوردن دقیق اندازه گیری عمق حفره سوراخ، فرورفتگی، شیار یا سایر دهانه های مشابه دیگر استفاده می شود که در زیر سطح یک ماده ایجاد شده است.

این ابزار نیز مانند هر وسیله سنجش ابعاد، دارای انواع مختلف است که هر کدام مزایا و ویژگی های مخصوص خود را دارند. اما رایج ترین دسته بندی که باید در مورد این ابزار اندازه گیری در نظر بگیریم،                         دیجیتال (عمق سنج دیجیتال)و آنالوگ(عمق سنج معمولی) بودن آنهاست که عمده تفاوت آنها دقت بالاتر نوع دیجیتال است، اما باوجود اینکه این دستگاه از دقت بالاتری برخوردار است اما دستگاه های آنالوگ قیمت کمتری دارند.

صنایعی که در آنها از عمق سنج استفاده می شود

در صنایع مختلفی از ابزارهای سنجش عمق استفاده می شود. زیرا در بسیاری از موارد ما برای رسیدن به نتایج دلخواه نیاز به اندازه گیری ارتفاع نسبت به سطح داریم. در ادامه به کاربردهای اصلی این ابزار اندازه گیری اشاره می کنیم. در بعضی از این موارد اصطلاحات رایجی برای عمق سنج استفاده می شود که به آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

اندازه گیری عمق غواصی

یکی از گزینه های موجود برای استفاده از دستگاه های عمق سنج، محاسبه عمق و ارتفاع اجزای داخل آب تا سطح زمین است. البته غالباً این ابزار را به عنوان دستگاه های اندازه گیری عمق غواصی می شناسیم و توسط غواصان برای ثبت فشار مرتبط با سطح شیرجه آنها استفاده می شود. دلایل دیگری در استفاده از این نوع عمق سنج ها وجود دارد که برای مثال می توان به سنجش فاصله از کف دریا به منظور استفاده از وسایل حمل و نقل دریایی مانند انواع قایق ها و کشتی ها اشاره کرد.

عمق سنج چیست؟

 

ماشینکاری و تولید

کاربرد اصلی این دستگاه برای اندازه گیری دقیق ارتفاع و عمق در ماشینکاری و تولید است. مهندسان مکانیک و تولید، عمق سوراخ های قطعات در فرآیند ماشینکاری و در تولید قطعات مختلف را به کمک این ابزار اندازه گیری محاسبه می کنند. از مهمترین موارد استفاده از این ابزار به تولید قطعات موتور خودرو و قطعات هواپیما میتوان اشاره کرد.

 

عمق سنج آج لاستیک

برای اندازه گیری آج باقیمانده روی لاستیک های انواع وسایل نقلیه از نوعی عمق سنج استفاده می کنند که معمولاً دقت پایین تری دارد. این ابزار اندازه گیری با نام عمق سنج آج لاستیک شناخته می شود و در گاراژها و تعمیرگاه های خودرو می توان آنها را مشاهده کرد.

برخی از دستگاه های سنجش عمق با صنعت پزشکی همراه است و اصطلاحاً به آن عمق سنج جراحی یا ارتوپدی گفته می شود. این ابزار معمولاً در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که اندازه گیری عمق سوراخ های ایجاد شده در استخوان ها برای ایمن سازی ایمپلنت ها یا سایر موارد مشابه جراحی مورد نیاز است.

سایر موارد استفاده از عمق سنج

در کنار موارد ذکر شده، از عمق سنج ها جهت استفاده در صنایع نظامی، محاسبه سوخت و سیالات درون مخازن و موارد دیگر نیز استفاده می شود. در مجموع عمق سنج ها می توانند در موارد متعددی به کمک صنعتگران بیایند به شرطی که در انتخاب انواع آنها دقت کافی داشته باشیم و همچنین از محصولات برندهای معتبر و شناخته شده استفاده کنیم.

ابزارسیار

شما می توانید انواع عمق سنج های دیجیتال و آنالوگ را جهت استفاده در موارد مختلف از فروشگاه آنلاین ابزارسیار تهیه نمایید.ابزارسیار به عنوان نماینده رسمی شرکت اینسایز این برند نام آشنا را مستقیماً و با کمترین قیمت به دست صاحبان مشاغل می رساند. استفاده از گارانتی محصولات، کیفیت ساخت بالا، ارسال به تمام نقاط کشور از مهمترین مزیت های استفاده از محصولات اینسایز و خرید از ابزارسیار است که موجب رضایت حداکثری مشتریان این شرکت شده است.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد سایر ابزارهای اندازه گیری برند اینسایز می توانید مقالات تخصصی وب سایت ابزار سیار را مطالعه نمایید. همچنین همکاران ما همواره آماده شنیدن سوالات شما و پاسخگویی در سریعترین زمان ممکن جهت انتخاب نوع مناسب ابزارهای اندازه گیری برای مصارف مختلف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید