کاربرد ابزارهای دقیق در صنایع مختلف

کاربرد ابزارهای اندازه گیری

معرفی کاربرد ابزارهای اندازه گیری دقیق در صنایع مختلف

هر وسیله ای که توانایی اندازه گیری ابعاد و ویژگی های یک شی یا قطعه را داشته باشد در دسته ابزارهای اندازه گیری قرار می گیرد، اما آنچه ما از آن به عنوان ابزار دقیق نام می بریم ابزارهای اندازه گیری هستند که توانایی محاسبه ابعاد مختلف یک قطعه را با دقت بسیار بالا داشته باشند.

بر این اساس انواع ابزارهای دقیق در بازار موجودند که هر یک وظیفه اندازه گیری یک یا چند ویژگی از یک شیء ، قطعه یا یکی از سیالات را داشته باشند. هدف اصلی استفاده از ابزار دقیق تولید، کنترل و بازرسی قطعات مختلف است.

کاربرد ابزار اندازه گیری دقیق در صنایع مختلف

در این مقاله از سری مطالب تخصصی ابزارسیار به معرفی ابزار دقیق در صنایع مختلف می پردازیم.

شما در انتهای این مطلب توانایی مقایسه میان انواع ابزارهای اندازه گیری و کاربرد آنها در صنایع مختلف را خواهید داشت.

  • کاربرد ابزار اندازه گیری در صنایع خودروسازی

استفاده از ابزار دقیق در تمامی مراحل تولید قطعات مختلف خودرو، تست کیفیت قطعات، آزمایش های استانداردسازی نقش پر رنگی دارد و همچنین از طراحی تا تولید این ابزار به کمک صنعتگران این حوزه آمده اند تا محصول نهایی بالاترین دقت و عملکرد را داشته باشند.

طیف وسیعی از ابزار اندازه گیری وجود دارد که در تولید قطعات خودرو یا هواپیما استفاده می شوند، به عنوان مهمترین و رایج ترین ابزار دقیق استفاده شده در این صنعت می توان به پرگار صنعتی، کولیس، میکرومتر، عمق سنج، ضخامت سنج، فشار سنج، گیج جوشکاری اشاره کرد، اما اینها فقط بخشی از ابزار دقیق مورد استفاده در این صنعت هستند.

استفاده از ابزار دقیق در صنعت خودروسازی فقط متوجه تولید خودرو نیست بلکه در تعمیرگاه ها و گاراژها نیز ابزار اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرند. از نمونه بارز آن نیز می توان به عمق سنج ها برای محاسبه عمق آج لاستیک ها یا پرگار صنعتی در محاسبه قطر داخلی و خارجی قطعات اشاره کرد.

کاربرد ابزار اندازه گیری در صنایع خودروسازی

  • کاربرد ابزار اندازه گیری دقیق در نجاری

از ابتدای خلقت چوب، یکی از مواد مورد استفاده در ساخت انواع وسایل بود که وسایل نقلیه ای همچون، انواع درشکه ها، ساخت صندلی و مبلمان کلاسیک بخش بزرگی از زندگی انسان بوده است.

بنابراین جای تعجب ندارد که بگوییم استفاده از ابزار دقیق در نجاری کاربرد فراوان دارد. شما در هر نجاری که بروید انواع گونیا، پرگار صنعتی و میکرومتر ها را مشاهده خواهید کرد.

  • صنعت ساختمان سازی

در مراحل مختلف ساختمان سازی از ابزار دقیق استفاده می شود، از قبل آغاز عملیات ساختمان سازی تا مراحل پایانی شما شاهد این هستید که از طیف وسیعی برای ابزار اندازه گیری استفاده می شود.

استفاده از گونیا، منحنی سنج و انواع ترازها، خط کش ها، فشار سنج، میکرومتر، کولیس و بسیاری دیگر از وسایل و ابزار اندازه گیری، در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود.

تولید درب و پنجره های دو جداره یا لوله های عایق برای انتقال آب و گاز نیز بخشی از مواردی است که از ابزار دقیق در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود.

  • کاربرد ابزار اندازه گیری دقیق در صنعت پزشکی

صنعت پزشکی نیز از  ابزار دقیق اندازه گیری بی بهره نبوده است. از استفاده ضخامت سنچ گرفته تا انواع فشار سنج ها می توان شاهد حضور ابزار دقیق در صنعت پزشکی و دندانپزشکی بود.

البته در بسیاری از موارد ابزارهای اندازه گیری دقیق با نام های متفاوتی از آنچه در صنایع مختلف می بینیم در صنعت پزشکی رواج دارند. نمونه بارز آن نیز عمق سنج جراحی یا ارتوپدی یا دستگاه های اندازه گیری فشار خون است.

کاربرد ابزار اندازه گیری دقیق در صنعت پزشکی

  • صنایع نظامی

نمی توان از اهمیت دقت اندازه گیری در ساخت قطعات و ابزارآلات نظامی غافل شد. در ساخت سلاح تا وسایل نقلیه نظامی نیاز به استفاده ابزاری داریم که دقت اندازه گیری را در بالاترین سطح خود داشته باشند. صنایع نظامی صنایعی بسیار گسترده هستند و به همین دلیل تقریبا از همه ابزارهای اندازه گیری در آنها استفاده می شود. نمونه بارز ابزارهای دقیق مورد استفاده در صنایع نظامی فشار سنج، عمق سنج، ضخامت سنج، نیروسنج، دما سنج و رطوبت سنج اشاره کرد.

  • صنایع پتروشیمی 

برای بررسی شرایط مختلف محیطی، وضعیت لوله های انتقال، فشار سیالات در جریان، سوخت موجود در مخازن، کنترل وضعیت آلاینده ها و کنترل بسیاری از موارد دیگر، تعداد زیادی ابزار اندازه گیری دقیق احتیاج داریم.

رایج ترین این ابزار عبارتند از انواع دماسنج یا ترمومتر و فشارسنج ، استفاده از ضخامت سنج نیز برای بررسی و آزمایش پوشش رنگ یا لعاب لوله های انتقال گاز و نفت بسیار مهم است زیرا عدم بررسی های دوره ای می تواند منجر به حوادث بسیار ناگواری از جمله نشت گازهای سمی یا انفجار شود.

کاربرد ابزار اندازه گیری در صنایع پتروشیمی 

  • سایر صنایع

صنایعی که در این مقاله به آنها اشاره شد مواردی هستند که تنوع استفاده از ابزارهای اندازه گیری مختلف در آنها بسیار بالاست. به جرات می توان گفت که بعید است صنعتی را پیدا کنیم که هیچ یک از ابزارهای اندازه گیری در آن کاربردی نداشته باشد.

بخصوص با در نظر گرفتن برخی از ابزارهای اندازه گیری بسیار رایج مانند خط کش های دیجیتالی و میکروسکوپ که در کارخانه های تولید مواد غذایی، آموزشگاه ها، تولید پوشاک ترک، بسته بندی، چاپ و بسیاری از صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

ابزارسیار عرضه کننده انواع ابزار های دقیق اندازه گیری به سراسر کشور 

استفاده از کلمه دقیق در عنوان ابزار دقیق خود نشان دهنده اهمیت این فاکتور در خرید ابزار اندازه گیری است. اما عوامل دیگر نیز وجود دارد که به عنوان معیارهای انتخاب باید در نظر داشت. از جمله این موارد می توان به کیفیت متریال ساخت، داشتن گارانتی، قیمت مناسب و غیره اشاره کرد.

ابزارهای دقیق شرکت اینسایز مجموعه ای از این ویژگی ها را در کنار یکدیگر قرار داده و محصولی را روانه بازارهای دنیا کرده است که با استقبال بی سابقه ای مواجه شده است.

شما را دعوت می کنیم تا برای خرید آنلاین یا حضوری این محصولات فوق العاده از نمایندگی مجاز آن سری به دفتر مرکزی ما یا بخش فروشگاه ابزارسیار بزنید تا محصول انتخابی را در اسرع وقت برای شما ارسال کنیم.

اینگونه ما نیز می توانیم در کنار شما برای ارتقای سطح کیفی محصولات و تولیدات صنعتی کشورمان گامی برداشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید